bismillah......

KoTak H❤Ti-since 26 february 2010
Super Happy Smiley

cinta senyonyong?

“bersabar ye, wahai perut. Lepas nie, kite makan,k.” Eylfi mengusap-usap perutnya yang sedang menjerit-jerit kepada empunya badan. Nur Eylfi Esmaa binti Kamaruddin cepat-cepat untuk menyiapkan kerja sekolahnya. Namun, seketika kemudian keperitan kian dirasai. Nampaknya pujukan sebentar tadi tidak menjadi. Isi perutnya kini benar-benar marah dan semakin kuat menjerit-jerit siap pakai maximum volume speaker,plak dah. Jam menunjukan sudah pukul 11 pagi. Patutlah penghuni perutnya mengamuk semacam.! Gomelnya.

“ adoii.sakitnye perut. Jangan gastric, dah.!. baiklah, kite makan sekarang..!” Eylfi memujuk perutnya yang sudah memberontak minta di isi. Hari ini, ibu ke rumah mak long di Bandar. Katanya, esok petang baru balik sebab mak long ade wat kenduri makan selamat untuk anaknya. Tinggallah Eylfi berdua bersama abangnya, Ahmad Hakimi bin Kamaruddin. Aku tak join sebab peperiksaan SPM tak lama lagi, so, kenalah focus study and kebetulan Kimi pula tengan cuti semester, so, ibu nak kimi temankan Eylfi di rumah. Hurmm..Kimi kemana pun, entahlah. Tapi, sebentar tadi, terdengar juga bunyi suara television terpasang, tapi..Malaslah nak amik tahu. Eylfi keluar dari biliknya lalu mengatur langkah mengikut irama rancak yang datang dari perut miliknya menuju ke dapur. Setiba di dapur, tangannya terus mencapai pinggan dan sudu lalu menceduk nasi goreng di dalam kuali yang dibikin ibu sebelum bergerak  ke Bandar pagi tadi.


Eylfi menapak di ruang depan untuk menikmati sarapan pagi nasi goreng sambil menonton television.pukul 11am sarapan??.layan je la.. Dengan lafaz BISMILLAH, Eylfi menyuapkan nasi ke dalam mulut. Alangkah bahagianya perut miliknya takala menerima pelancong ke ruang itu untuk dihadam. Matanya setia menonton rancangan ‘chibi maruko chan’ yang amat digemarinya. Walaupun usia sudah menganjak 17 tahun, namun keanak-anakkannya tidak dapat dibendung. Tambahan pula, Eylfi memiliki badan yang bersaiz xs langsung menampakkan dirinya macam budak-budak. Ye la, awet muda..uhuk3..! Nasi yang tadinya penuh, sudah tinggal separuh. Sesekali, dia tersenyum lebar dan juga ketawa terbahak-bahak takala telatah maruko yang menggeletek tekaknya. Oleh kerana dek ketergelojohan, Eylfi jadi huru hara dan tangannya terkapai-kapai meraba sekeliling. Alamak, tersedak.!  Dalam hatinya hanya ada satu. ! AIR. Ya, air untuk melegakan kahak..? eh, tersedak,lorh.!Alahai, macam buta pun ada siap raba-raba.! Haha..! Matanya tajam memandang kearah balang air yang menjadi tempat tinggal bagi sekawan ikan belaga siam di atas meja sisi yang tidak berapa jauh darinya. Tersedak hingga tersembur segala isi yang ada di dalam mulutnya.telatah maruko tidak lagi diendahkan namun,  Ikan belaga kelihatan seolah metertawakan dirinya. GERAM.! Perlahan-lahan untuk mendapatkan balang ikan, namun jutaan bersyukur pabila tanganku cepat terpegang botol air mineral yang terdapat di atas sofa sebelahku. Air yang tadinyahampir  setengah, ku teguk rakus, hinggalah ke titisan yang terakhir. Alhamdulillah, nasib bek ade air nih, kalo tak, jadi arwah la, ikan begala siam,oi.! Untung umur masih panjang. Desis hatinya.


“ eh, phone sape plak nih?” Handphone Samsung flip, aku terlanding ke atas nya pabila duduk di sofa menghampiri ikan belaga, kini ku cuba buka perlahan-lahan. Slow mation la plak.!
Sepantas kilat, phone TERtukar tangan. Aku terkebil-kebil, belum sempat bukak, tiba-tiba aku diragut.! Nak slow mation sangat,kan..


“ ape pegang-pegang orang nih?! Aku senyonyong, kang!” hah.! Amik,ko.bila mulut cili api milik CIK NUR EYLFI ESMAA dah berbunyi, pasti beracun.! Terkezut tahap king kong aku bila mana handphone di tanganku di rampas dan, tangan lembut milikku, diperkosa.! ikut suke suki dye je pegang tangan orang. Dasar..!arghh…


Kini, giliran dia pulak yang terkebil-kebil pabila melihat aku terjerit bagai orang gila.! Mungkin sudah TERsenyonyong dengan word yang aku keluarkan sebentar tadi. WHAT?? Desis hatinya..namun, rasa bersalah mula membanjiri ruang hati lelaki itu pabila tersentak dengan perlakuannya yang spontan  merampas handphonenya hingga tersentuh kulit tangan gadis itu..


Wait wait. Word ‘senyonyong’ membawa Daniel Aiman kembali ke zaman kanak-kanaknya.


Hari sukan sekolah sangat meriah.! Dani mewakil rumah sukan merah dalam acara lumba lari. Setelah penat berlari, Dani duduk di tepi padang. Tiba-tiba muncul seorang kanak-kanak perempuan yang sangat comel, tapi comot.!


“ abang..abang ensem,lah..kalo orang nak jadi gelpren abang boleh,tak?” tiba-tiba kanak-kanak itu bersuara dan membuatkan Dani tersentak. Huisss..!tak padan dengan kecik.! Desis hatinya


“ mane boleh, dik. Adikkan kecik lagi.adik kene belajaq sungguh-sungguh” Lembut sahaja suaranya membalas, masatu, Dani darjah 6.


“ala, nak jadi gelpren abang ensem..hurrmm..kalo orang bagi senyonyong kat abang, abang nak tak?” mulut yang comel bersuara, tapi,


“WHAT?..senyonyong?” Glurrpp..Dani telan air liur. Tersentak mendengar word senyonyong keluar dari mulut budak kecil yang masih lagi berhingus.


“dalam tv cakap, kalo bagi senyonyong kat orang kite suke, orang akan suke..” petah sekali budak kecil itu berbicara.!


“adik tahu tak ape itu senyonyong?” Tanya Dani masih dalam nada yang lembut.


“tak tahu..”….=,=’


Eylfi tersentak pabila suara abang kandungnya, kimi menyerjah kedalam ruang telinganya dan bayangan zaman kanak-kanak Dani hilang dalam kabus memorinya.


“asal ngan ko nie, Eyl?” tiba-tiba Kimi muncul. Dengan perasaan yang membara, aku menjeling tajam tanda marah.!.kecomotan diriku langsung tidak diambil perduli. Rambut panjang paras bahu, terikat tanduk dua, sedikit senget. Sah, memang macam kanak-kanak yang hilang ibubapa.!


Pantang orang sentuh aku,tau.! Setelah puas hati menjeling betul-betul ke dalam biji mata budak lelaki itu, aku menghentak kaki dengan kuat lalu menuju ke dapur untuk cuci tangan.eh, budak,ke?.! Lantak,la. Selera untuk meneruskan sarapan, kini MATI.! Penghuni perutku pula sporting dan tidak merajuk. Selepas mencuci tangan, aku melangkah dan sekali lagi menghentakkan kaki kuat-kuat dan mataku memainkan peranan untuk menjelingnya sekali lagi dengan kow-kow lalu masuk ke dalam bilik yang berhadapan dengan ruang tadi. Pinggan, beserta khazanah nasi goreng yang tersembur tadi ku biarkan. Padan muka.! Biarlah Kimi yang bersihkan. Lagi bagus kalau budak lelaki tadi yang bersihkan.! Aku merebahkan badan ke atas tilam yang empuk, lalu terlena. Penangan budak lelaki tadi yang memperkosa tangannya, sangat kuat sehinggakan tiada mood untuk menyambung menyiapkan kerja sekolah yang terbelengkalai sebentar tadi.


Wahai kawan-kawan 
Mari sembah Allah 
Wahai kawan-kawan 
Mari ikut perintah Allah
Wahai kawan-kawan 
Marilah sembahyang 
Wahai kawan-kawan 
Itu pesan Rasulullah
Dengan bersembahyang 
Hati jadi tenang 
Jiwa jadi lapang 
Dosa hilang Allah sayang

Lagu mari bersembahyang nanyian Aeman mengganggu lenaku. SAH, memang kanak-kanak.! Dengan mata terpejam, tangan meraba-raba mencari arah bunyi. Samsung mini galaxy kini di menapak ditangan kecilku ‘WEI, SOLAT ZOHOR,DAA..!’sekali alarm,daa..!


“ALAMAK, zohor..!” aku sedikit terjerit lalu bergegas bangun menuju ke bikik air. Oleh kerana bilik tidurku tidak punya bilik air, aku melangkah dengan cepat ke dapur. Nanyian Aeman ku biarkan menjerit-jerit diruang bilikku..


Selepas bersembahyang 
Mari baca doa 
Kita tadah tangan 
Moga Allah ampun dosa
Wahai kawan-kawan 
Mari sembah Allah 
Wahai kawan-kawan 
Mari ikut perintah Allah
Wahai kawan-kawan 
Marilah sembahyang 
Wahai kawan-kawan 
Itu pesan Rasulullah
Dengan bersembahyang 
Hati jadi tenang 
Jiwa jadi lapang 
Dosa hilang Allah sayang
Selepas bersembahyang 
Mari baca doa 
Kita tadah tangan 
Moga Allah ampun dosa
Marilah beramal tika usia muda 
Kalau dah tua kan susah jadinya
Marilah beramal tika usia muda 
Kalau dah tua kan susah jadinya
Wahai kawan-kawan 
Mari sembah Allah 
Wahai kawan-kawan 
Mari ikut perintah Allah
Wahai kawan-kawan 
Marilah sembahyang 
Wahai kawan-kawan 
Itu pesan Rasulullah
Dengan bersembahyang 
Hati jadi tenang 
Jiwa jadi lapang 
Dosa hilang Allah sayang
Selepas bersembahyang 
Mari baca doa 
Kita tadah tangan 
Moga Allah ampun dosa
Marilah beramal tika usia muda 
Kalau dah tua kan susah jadinya
Marilah beramal tika usia muda 
Kalau dah tua kan susah jadinya......

Dalam kelam kabut, tetiba aku terlanggar objek besar didepanku. Aku sedikit terpelanting..! hantu apa plak nih.!


“adoiiii…sakitnyee” aku mengadu kesakitan sambil memegang bahu kiriku lalu bangkit. Objek yang ku langgar tadi, sedang memandangku. Mak ai.!


“awak tak nampak ke orang tengah jalan,hah??!” GERAM..! budak nie, lagi. Apelah yang dye buat kat rumah aku nih.dah petang pun tak reti-reti nak balik.bentak hatiku. Wait, budak nie sape sebenarnye,ek?. Kawan kimi,ke?..arghh..! bukan masa nak berkenalan.! Lagipun, tak hingin.!


“opss..! sorry..! awak ok?” nadanya serba salah. Namun kelembutan dan kesopanan masih tetap jelas terserlah. Terjentik perasaan serba salah dihatiku. Padahal aku yang main redah tanpa toleh kiri kanan. Aku yang bersalah sebenarnya..! tapi, ego yang tinggi, aku tetap menyalahkannya. Sorry, tapi, saya takkan berlembut.!bentakku dalam hati.


“ lain kali, kalo berjalan tu cik abang,oiiiii, mate pandang depan. ada paham?!” Aku terus berlalu meninggalkannya yang terkebil-kebil macam burung hantu tengah sesat carik jalan pulang.!hah?.ade ke peribahasa tu?.haha, layan je lah..


Seusai berwuduk, aku keluar dan mendapati budak lelaki itu sedang berdiri di depan bilik air sambil berpeluk tubuh. Wah, segak jugak orangnya. Badan yang tegap, tinggi, macam pemain ragbi pun ade.mukenya plah..Glurpp.!ensemnyerr..! gomelku dalam hati. Eh, wait.! Dye wat ape nih? tunggu aku,ke?ke dah terkena senyonyong aku? Jangan la ko buat ape-ape kat aku. Kang batal wuduk aku.!bisik hati kecilku pabila tidak selesa akan kehadirannya.


“Dani, lambatnye..ko belum wuduk,eaa” hakimi muncul di ruang dapur. Dani? Agaknya nama budak nie, kot.


“dah, tapi….terbatal” matanya menjeling kearahku. Oh, baruku faham, rupanya budak dani nie, tengah tunggu turn nak wuduk.haha.! boleh plak aku fikir yang bukan-bukan. Suara kimi mematikan bisik hatiku. tanpa membuang masa, Dani terus melangkah masuk kedalam bilik air dan menyegarkan diri dengan wuduk.


“eh, Eyl…Adik dah zohor?.jom zohor sekali,k..bukan senang nak berimamkan orang jauh nih” kata kimi dan aku hanya mengangguk.


Seusai zohor berjemaah berimamkan Dani, aku menyalami tangan kimi dan Dani, hanya senyuman tipisku hadiahkan buatnya. Lantas aku terus masuk ke dalam bilik.


Kemerduan suara Dani semasa mengimamkan solat zohor tadi, masih menyentuh kalbu hatiku. Dengan tajwid dan makhrojnya sangat teliti dan fasih sekali. Alamak.! Aku jatuh cinta dengan suaranya.!tidak..!


Selesai mengerjakan solat zohor berjemaah, aku bersemangat sungguh untuk study dan menghabiskan kerja sekolah. Sesekali, bacaan al-fatihah dan surah-surah lazim menerjah masuk ke ruang ingatanku. Sungguh mengasyikkan bacaan Dani. Macam ustaz pun ada.!


“Astaghfirullah hal azim..! study,Eyl..!study..!focus..!” aku cuba mengingatkan diriku.


Sebelum masuk waktu asar, aku mula bersiap-siap menuju ke bilik air untuk berwuduk..!wah wah wah. Bukan main bersemangat aku.!


“Abang…” seusai berwuduk dan menyarungkan telekung, aku mencari kimi. Mak ai.! Kemana pulak perginye abang aku nih.! Desis hatiku. Aku menghampiri bilik tidur milik kimi di hujung sebelah bilik tetamu. Langkahku terhenti, aku terdengar suara sedang mengalunkan ayat-ayat cintaNya dengan asyik sekali. Pintu bilik yang sedikit terbuka, member ruang untuk aku curi-curi skodeng.hehe. Dani?!. Aku terkaku. Merdunya suara. Aku terbuai seketika. Luruh rasa hatiku takala mendengar aluanan ayat-ayat suci al-Quran yang merdu. Sedangkan aku tidak mampu untuk mengalunnya sedemikian. Terasa jatuh mutiara putih dari mataku. Aku terduduk dan menyandarkan badan pada dinding diluar bilik kimi. Dani mengalunkan surah al-Mulk.! SubhanAllah..!..aku hanyut dalam dunia aku sendiri. Mengenangkan diri tidaklah sehebat Dani dalam mengalunkan surah-surahNya. Disebabkan kenakalan yang melampau di zaman silam, aku belum mengkhatamkan senakskah al-Quran. Terdetik dihatiku untuk mengaji semula.


“Eh, awak buat ape duduk kat sini?” Dani menegurku. Aku sedikit tersentak. Segera, perasaan malu dan kerdil menumbuh dengan pantas di dalam diriku. Aku hanya tertunduk.


“errmm..saye nak wuduk jap. Awak kejutkan Abang awak,ye. Kite solat berjemaah..” Dani yakin bahawa Eylfi ingin menganjak mereka solah asar berjemaah. Semakin meyakinkan pabila Eylfi sudah mengenakan telekung dikepalanya. Aku masih lagi tertunduk dan hanya menangguk. Aku melangkah masuk kedalam bilik kimi dan mengejutkan kimi dari lenanya.


Selepas berjemaah, kimi memintaku untuk masak beberapa lauk dan nasi untuk menjamu Dani makan malam. WHAT?! Masak?!..bukankah kimi tahu yang aku tak pernah memasak dan tak pandai.!


Rambut, ku ikat ekor kuda. Aku menuju ke dapur dan memunggah bahan mentah yang terdapat di dalam peti sejuk. Ada ayam seekor, ikan, sotong, sayur bayam, sayur salad, tomato, cili padi, bawang putih, bawang besar, serai, belacan, ikan bilis…banyaknye. Arghh..! ape aku nak buat dengan sume nih?


“Eyl, adik abang nak masak ape?” kimi tiba-tiba muncul. Aku tak menoleh, sebaliknya blurr. Tak tahu nak buat apa..husii..kimi nih, macam tak tahu yang aku memang tak pandai masak.ke dye buat-buat tak tahu?.saja nak malukan aku depan Dani tu.adoiii..! aku stress..!aku masih membisu


“wei, pandai masak tak? Asal adik keluarkan sume bahan mentah nih?.takkan nak buat sume kot.” Kimi pelik bin hairan bin entahlah.dan terperanjat sambil membulatkan matanya melihat bahan mentah berlonggok di tepi singki.


“Abang penah tak Nampak Eyl masak?” tanyaku mendatar tanpa menoleh kearah kimi yang berdiri 
dibelakangku. Aku membelek-belek tomato yang segar kemerah-merahan.


“Abang kan jarang balik. Takkan lak adik tak pernah masak,kot.” Kimi bersuara menambah perisa geram dihati.aku hanya memandang kea rah bahan mentah yang aku keluarkan tadi.


“Eyl tak pandai masak,lahhhh…..!!!!!” aku tiba-tiba menjerit dan menoleh kearah kimi…arghhh..! tomato yang digenggam dengan penuh stress terpelanting..


“ Ya Allah..!” satu suara seperti kesakitan. ALAMAK, DANI..! aku tergamam lalu menunduk.


“lah…asal tak cakap awal-awal. Kalo cakap tadi, tak de la adik stress macam nih. Kesian Dani jadik mangse kena baling ngan tomato..hahahaha” Kimi bersuara sedikit kesal dengan adik perempuannya yang sudah berusia 17 tahun tapi, tak pandai masak.!huh..namun, gelaknya dihujung kata, menggores hatiiku..aku mula diselubungi rasa sedih plus geram plus…arghh..! semua perasaan berkumpul menjadi rojak aneka rasa..! biasanya, ibu hanya akan memanggil untuk makan sahaja, bukan untuk tolong masak. Kalau Eylfi nak tolong pun, ibu mesti tak kasi punye. Ibu cakap, Eylfi kena tumpukan pada pelajaran, esok-esok, baru belajar masak.meneyesal aku tak belajar masak..!getus hatiku


“ sorry.!.ingatkan nak try. Tapi, ..” sedih..!..aku menangis.! Untuk pertama kalinya aku menangis dihadapan seorang bernama lelaki selain abangku sendiri, DANI.!malu,kot..aku berlari masuk ke dalam bilik dan menangis teresak-esak.


Jam menunjukkan hampir pukul 6 petang..


TOK TOK TOK..!


“Eyl…jom makan..!” suara kimi memenuhi ruang telingaku. Namun aku masih mendiamkan diri. Pintu bilikku dikuak dari luar. Kimi masuk kedalam bilik lalu memujukku.


“adik, jangan la macam nih, abang minta maaf..sorry,k. sungguh.! Abang tak tahu yang adik tak pandai masak..” nada memujuk namun pabilah word TAK PANDAI MASAk diutarakan, aku sedih kembali.


“dah dah. Janganlah macam nih. Jom makan. Penat tau, abang Dani masak. Kesian abang Dani, dah la jadi tetamu, tup tup, dye yang kene masak.” What??..!Dani masak?! Segannyer…


Melangkah ke dapur, terhidu bau masakan yang enak sekali. Aku duduk berhadapan dengan Dani. Ikan masak masam manis, sayur salad tumis, terhidang diatas meja. Aku hanya tertundunk dan tak nak menghadap muka Dani. Perasaan malu dan kerdil makin menebal. Arghh..! rasa nak makan kat bawah meja pun ada.! Tapi, apa plak kata kimi nanti dan Dani. Huh.! Aku mematikan niat untuk makan di bawah meja.

bersambung.....^_^
p/s::sila komen,yer...!! 

No comments: