bismillah......

KoTak H❤Ti-since 26 february 2010
Super Happy Smiley

hantar dulang

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..


> sosej gurita, sambal terung masam manis, rendang daging, ayam masak kari <





mak ai..banyak la plak resipi yang aku nak share hari nih,kan..haha..!
penangan Aidil Adha, aku pun rajin la plak photoshoot foods' pictures nih..
ala, banyak la sangat..2 je kot..insyaAllah, di lain hari, aku akan rajin share resipi-resipi kampung..hehe
hurrmm...nak tahu 'hantar dulang' tu ape?
haa..nie la adat kampung aku nih.! setiap kali menjelang raya, tak kira la raya haji ke, raya puasa, 'hantar dulang' dan menjadi adat.!
'hantar dulang' ialah di mana aktiviti setiap rumah, menghantar dulang [makanan berlauk] ke masjid & surau-surau di bahagian kampung masing-masing.
bukan raye je..malah setiap menjelang hari-hari kebesaran islam, example, hari nisfu syaaban..
setiap rumah, akan bawak dulang masing-masing, then makan kat masjid or surau, semua penduduk akan duduk bersama-sama n makan bersama-sama. dulang-dulang plak, tukar-tukar r..takkan la nak makan dulang yang di bawak sendirik,kan..kalo macam tu, baik makan kat rumah jek..kan..hehe..
gambo makanan yang kat atas tu lah dulang hantaran dari rumah aku..hehe..tapi, ade gak gambo yang aku tak amik..buah pie, air berkabonat aic-cream soda..haha..takkan la nak hantar dulang makanan tanpa air N pencuci mulut kot..kang tercekik orang yang makan, takkan nak minum air kari kot..haha..!
akhir kata..

Assalamualaikum..

6 comments:

:: cikNuurul :: said...

waa,syok2,.hehe,.

Salam Eid Adha :)

yuy0 said...

hehe...^_^
TQ2...salam Eid Adha gak..!

Abu Bagi said...

first time tau pasal nasi hujan panas.. tak pernah makan pong..

yuy0 said...

abu> ek?.hehe..nasik tu, resipi ciptaan mummuy saye..^_^
try la buat..sodap,tau..tak rugi punye.^_^

ejulz said...

nyaman eh.. rindok ati raya dpt mkn nyaman2..

Anonymous said...

waa.. bestnye.btw, sosej gurita tu ape??

slm aidiladha~